Jekerstraat 108i
stichting.aletta@gmail.com
KVK 68971664
Bank NL80INGB0007866250

Stichting Aletta is in 2017 opgericht en vernoemd naar Aletta Jacobs, de eerste vrouwelijke arts van Nederland. De stichting heeft tot doel om de positie van vrouwen in de samenleving te bestuderen en te verbeteren. Dat gebeurt via projecten waarin vrouwen en kinderen centraal staan.

Het eerste project dat in het kader staat van 2018: Jaar van Verzet, is Palet van verzet, moedige vrouwen toen en nu . Centraal staan 14 vrouwen, van verzetsvrouwen uit WOII tot vrouwen die zich daarna en nu verzetten tegen maatschappelijke, religieuze en culturele ongelijkheid van vrouwen. Het project bestaat uit een boek met uitgebreid onderzoek en interviews met die vrouwen en een reizende tentoonstelling. Begin oktober 2018 komt het boek Palet van verzet , moedige vrouwen toen en nu uit (Boom uitgevers). Op 5 oktober 2018 wordt de reizende tentoonstelling met dezelfde naam geopend als onderdeel van de expositie De vrouw als spil van het verzet in het Onderduikmuseum in Aalten om vandaar in december 2018 naar het Nationaal Monument Kamp Vught te reizen en vandaar eind maart 2019, in het kader van 100 jaar kiesrecht voor vrouwen in Nederland, naar de Bibliotheek Rotterdam.

Op dit moment wordt het project Kind van de vrijheid ontwikkeld. Dit sluit aan bij de activiteiten die in 2020 plaatsvinden rond de herdenking en viering van 75 jaar einde van WOII.

omslag Palet van verzet.pdf

Stichtingsbestuur
Gea Breet (voorzitter), Sheila Elkerbout (penningmeester) en Remco Tonino (secretaris).

Comité van Aanbeveling
dr Esther Captain (historicus), drs. Renate Schellekens (huisarts en verslavingsarts), Heleen Overweg (sociaal pedagoog), Roy Hofwijks (voorzitter stadsdeelraad Zuid-Oost Amsterdam), drs Leontine
Kaplan-Veerman (historicus), Noomi van Gelder (sieradenontwerpster), drs. D. H. Kohlstee (tandarts), drs. Ginette Carels (internist), Suzanne Tahan (tolk-vertaalster).